Meertaligheid

De Videoroute meertaligheid bestaat uit 6 video’s met gespreksleidraden en een handleiding. Het materiaal ondersteunt gesprekken en werksessies over het inzetten van thuistalen binnen teams en directies in het primair onderwijs, al dan niet begeleid door externe experts. In de video’s komt duidelijk naar voren waarom scholen het zo belangrijk vinden om ruimte te maken voor meertaligheid in de klas, welke positieve veranderingen zij hierdoor zien en hoe je dit concreet kunt aanpakken. Naast een breed inzetbare introductievideo zijn er video’s met leidraden over vijf thema’s.

De ALDeQ-NL is een oudervragenlijst over de moedertaal(ontwikkeling) van meertalige kinderen. De vragenlijst helpt om meertalige kinderen met en zonder een taalontwikkelingsstoornis te onderscheiden. Het instrument is gebaseerd op de Alberta Language and Development Questionnaire.